25 януари 2010

(C) Застраховка финансов риск - хедж инструмент за бизнеса

Фундаментално разбиране в управлението на компании е, че всеки бизнес би трябвало да поема само тези рискове, които познава и управлява добре. Застраховането на финансови загуби е вид хедж инструмент, който бизнесът може активно да използва за прехвърляне на кредитен риск и риск на насрещна страна върху трети лица – застрахователни компании. При правилна оценка на риска, рационално ценообразуване и добра диверсификация, с цел недопускане на систематичен риск, подобни инструменти биха били полезни за реалната икономика. Допълнителен положителен ефект от подобен вид продукти е увеличаване на прозрачността в икономиката.

Паралелно с предимствата на подобни инструменти, следва да се оценят правилно и редица специфики: съществуват ли адекватно, адаптирани продукти за нашия пазар; има ли квалифицирани актюери и застрахователни брокери, които да имат отлично разбиране за кредитен риск и риск на насрещна страна; конкурентни ли са премиите по застраховките спрямо други финансови продукти, които могат да прехвърлят тези рискове върху трети страни.

Няма коментари: